معرفی ماشین های ایران خودرو ،(با نام تجاری ایکو، IKCO) شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ برادران خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین سری تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود.با hoshmandkhodro.ir همراه باشید.
در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامهریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع اتوبوس، مینیبوس و آمبولانس نیز در این سالها در این شرکت تولید میشد. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدفگذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامینکننده در سراسر ایران تأسیس شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه کنسل شد و در نهایت این شرکت با پژوی فرانسه و شرکای خارجی برای تولید خودروهای جدید در ایران به توافق رسید.
در دهه ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به بحرانهای اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابل توجهی برای شرکت فرانسوی داشت. ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و ال۹۰، از محصولات ارزانقیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند. بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با عدم مدیریت صحیح، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکتهای خارجی تبدیل شدهاست. با این وجود، این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کردهاست. سمند محصول سال ۲۰۰۲، نخستین خودروی ملی ایران نامیده شد.
دنا – IKCO Dena
که قرار بود در سال 1391 به بازار عرضه شود، سرانجام در سال 1393 فروشش آغاز شد. علیرغم آنکه ایران خودرو، دنا را یک خودرویی کامل جدید میداند به نظر می رسد دنا بر روی پلتفرم سمند ساخته شده است که فرم ستون ها و ویژگی های بدنه بر تایید این موضوع تاکید دارند. بر سر طراحی بدنه ی دنا نظر های متفاوتی وجود دارد اما نکته ای که مشخص است، طراحی به روز تر این خودرو نسبت به سمند و تیبا، که اولین محصولات ملی محسوب میشوند، می باشد. هرچند همین طراحی نیز قابل مقایسه با خودرو های کمپانی هیوندای که قدمتی کمتر از ایران خودرو دارد نیست. دنا که با موتور EF7 عرضه می شود، قرار بود به عنوان جایگزینی برای سمند در سبد محصلات ایران خودرو قرار بگیرد که این اتفاق نیفتاد و دنا در کنار خانواده سمند و پژو برای فروش عرضه شد. همچنین دنا پلاس نیز به عنوان نسخه ی به روز شده ی دنا به سبد محصولات اضافه شد و عرضه ی دنا ی نسخه اول همچنان به قوت خود باقیست.
دنا پلاس | Dena Plus
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلوفرمان هیدرولیکدوربین کمکی دندهعقبسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)هشداردهنده موانع عقب سیستم چندرسانهای با مانیتور لمسی رنگی کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاعسیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک کامپیوتر سفریکروز کنترل سانروف
دنا (Dena) یکی از محصولاتی است که هرچند روی پلت فرم سمند (که خود بر پایه پلت فرم 405 ساختهشده است) طراحیشده اما ساختار فنی و امکاناتی که روی این خودرو و مشتقاتش ارائهشده، نویددهنده آیندهای روشن حداقل برای محصولات ایران خودرو است.
خودروی دنا پلاس (Dena Plus) درواقع نسخه آپشنال و فیس لیفت همان خودروی دنا است که از سال 93 راهی بازار شد. این خودروی سدان خانوادگی با تغییراتی ظاهری ازجمله تغییراتی در چراغهای جلو و عقب و اضافه شدن آپشنهایی نظیر سانروف، دوربین عقب و سیستم عیبیاب خودکار در سال 96 راهی بازار شد. دنا پلاس از موتور مشابه دنا و سمند بهره میبرد. پیشرانهی این خودرو همان موتور ملی EF7 چهار سیلندر خطی است.
رانا
ایران خودرو رانا – IKCO Runna محصولی از شرکت ایران خودرو است که بر روی پلتفرم X12 که مربوط به خودروی پژو 206 صندوق دار می باشد، ساخته شده است؛ هرچند ایران خودرو آن را خودروی ملی می داند ! رانا همچنین از پیشرانه، جعبه دنده و تعلیق مشترک با پژو 206 استفاده می کند. این محصول قرار بود با پایه قیمتی حدود 10 میلیون تومان در سال 1389 عرضه شود که این اتفاق نیفتاد و ایران خودرو در خرداد ماه 1391 شروع به عرضه ی این محصول با مبلغ 10 میلیون تومان ودیعه کرد.
سمند ال ایکس | Samand LX
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلوفرمان هیدرولیکسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقبسیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز
شرکت ایرانخودرو در سال 1381، سمند را بهعنوان اولین خودروی ملی کشورمان و با برند ملی، روی خط تولید برد. واژهی سمند به معنای اسب زردرنگ است. این خودرو روی پلتفرم پژو 405 و با قوای فنی و شاسی مشترک با آن ساختهوپرداخته شده است. در طراحی سمند از همکاری شرکتهای آلمانی و انگلیسی نیز کمک گرفتهشده است.
بعد از تولید نمونهی اولیهی سمند در سال 1381، بهتدریج اعمال تغییرات روی این محصول آغاز شد و محصولات دیگری نظیر سورن، سمند ال ایکس، سریر و... نیز از طریق آن شناخته شدند که در بیشتر این مدلها پایه و اساس همان سمند بود که تغییراتی روی آن صورت گرفته بود. سمند LX با پیشرانهی EF7 یا همان موتور ملی، تیپ دیگری از سمند LX است که در دو حالت بنزینی و دوگانهسوز موجود است. سمند ال ایکس با بهرهمندی از مزایایی همچون قطعات یدکی ارزان و در دسترس، ایمنی بالا به دلیل برخورداری از بدنه مستحکم، راحتی سرنشینان با صندلیهای طراحیشده متناسب با ویژگیهای بدنی آنها، ابعاد مناسب برای استفاده درون و برونشهری، فضای قابلتوجه داخل اتاق و صندوقعقب، فرمان پذیری عالی بهویژه در جادههای پرپیچوخم و امکانات مناسب به یکی از محبوبترین خودروهای روز ایران و حتی برخی از کشورهای هدف صادرات، تبدیلشده است.
سمند SE
این مدل از سمند از ابتدای دهه 90 معرفی و روانه بازار شد. همانطور که از پسوند آن نیز پیداس، این مدل در واقع مدل پایه و بیس سمند بوده که از حیث امکانات و تجهیزات و کمی در بخش ظاهر با مدل بالاتر LX تفاوت دارد. در بخش فنی، موتور و گیربکس آن با مدل LX شباهت و همخوانی داشته اما در بخش تجهیزات و امکانات با حذف یک سری از آیتم ها در سطح پایین تری قرار دارد. این مدل هم اکنون در نزد بعضی افراد در بازار فروش به اسم سمند کار جدید نیز شناخته می شود.
سورن را می توان نخسین فیس لیفت سمند محسوب کرد که در سال 1385 معرفی شد. این خودرو که سعی داشت تا سمند را از جنبه کلاس و پرستیژ چند پله ارتقا داده و آن را به روزرسانی کند از ظاهری به روز تر بر مبنای مدل LX شکل گرفت. هر چند که طراحی داخلی آن تفاوتی با مدل LX نداشت. سورن تا شروع دهه 90 شمسی در خط تولید ایران خودرو باقی ماند و بعد از آن جای خود را به مدل سورن ELX داد.