معرفی انواع خودروی مزدا ،مزدا -Mazda - شرکت خودروسازی ژاپنی است، که در سال ۱۹۲۰ توسط جوجیرو ماتسودا تأسیس شد.با هوشمند خودرو همراه باشید.
نام شرکت مزدا به دلیل علاقه بنیانگذار آن به آیین زرتشت، با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام ماتسودا با کلمه مزدا انتخاب شده است.در ابتدا مزدا به عنوان تولیدکننده ابزار و ماشین آلات پایهگذاری شد. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگافزار نمود. اولین اتومبیل چهار چرخ این شرکت با نام مزدا۳۶۰ در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد.حضور خودروهای مزدا در ایران از دهه 70 میلادی آغاز شد که مزدا ۹۲۹ کوپه به یکی از اتومبیلهای کوچک و پرطرفدار آن زمان تبدیل شده بود، همچنین وانتهای مزدا نیز از آن زمان تاکنون در ایران مورد استفاده بودهاند.
گروه بهمن از سال (با نامهای شرکت اتومبیل سازی مزدا و ایران وانت ) ۱۳۳۸ به عنوان نماینده مزدا در ایران فعالیت میکرده است، این شرکت در ابتدا به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا و پس از آن از سال ۱۳۵۰ به ساخت و مونتاژ انواع وانتهای مزدا شامل مدلهای ۱۰۰۰ و مدل ۱۶۰۰ پرداختهاست.
از سال ۱۳۷۸ سواری مزدا ۳۲۳ و پس از آن سواری مزداFL ۳۲۳ تا سال ۱۳۸۶ در پنج تیپ توسط گروه بهمن عرضه میشد، پس از آن هم نسل اول مزدا3 به بهمن آمد و به فروش بسیار خوبی دست یافت. هم اکنون نیز گروه بهمن به مونتاژ نسل دوم مزدا 3 در ایران مشغول است.
مزدا 3 (مونتاژ)
تقریبا یکسال بعد از واردات مگان، مونتاژ مهمترین رقیبش، یعنی نسل اول مزدا 3، در گروه بهمن آغاز شد. در آن سالها هرکسی که اولینبار پشت فرمان این ژاپنی قرار میگرفت، شیفته سواری اسپرت، جعبهدنده هوشمند و پیشرانه خوشنفسش میشد. ضمن اینکه صندلیهایش راحت و عایقبندی کابینش نیز عالی بود. البته مواردی همچون ارتفاع نامناسب سیستم تعلیق و دو نفره بودن ردیف عقب، که رنگ تیره صندلیها نیز آنرا کوچکتر از حد واقعیاش نشان میداد، از ایرادات معروف مزدا 3 است. این خودرو تا سال 1389 در سه تیپ مختلف تحویل مشتریان میشد که تیپ 1 آن فاقد روکش چرم (فرمان، دنده و صندلیها) بود، سیستم پخش کاست و سیدی داشت و از گرمکن صندلیهای جلو و سانروف نیز در آن خبری نبود. همچنین سنسور باران و اتولایت نیز تنها در تیپ 3 قرار داشت. البته تیپ 3 چندین تفاوت ظاهری نیز با دو تیپ دیگرش دارد مانند مهشکنهای مستطیلی، سپر و جلوپنجره اسپرت (دو خط)، شبرنگهای اطراف سپر، رکابهای متفاوت و اسپویلر صندوق عقب. مزدا 3 خودرو جانسختی است و علاقهای به نشاندادن ایراداتش ندارد! و به همین دلیل نیز در خریداری آن باید حساسیت و دقت بالایی داشت.
مزدا 2
در میان هاچبکهای مدرن راه یافته به بازار ایران در ابتدای دهه 90 شمسی، مزدا 2 یکی از شاخصترین و باکیفیت نامهاست که پس از مونتاژ تعداد محدودی از نسل سوم آن در سالهای 1390 تا 1393 در پی مواجه با سد تحریم از خط تولید گروه بهمن کنار گذاشته شد و عرضه آن برای همیشه در بازار ایران متوقف گردید. مزدا 2 به لحاظ امکانات، ویژگی خاصی نداشت و حتی ضعیفتر از اصلیترین رقیبش، یعنی هیوندای i20 نسل اول، بود اما به لطف کیفیت مناسب مونتاژ، صندلیهای راحت و سواری ایدهآل، خیلی زود با استقبال مشتریان ایرانی روبرو شد و همچنان نیز در بازار دستدومها شرایط مطلوبی دارد.
مزدا 323
کمتر خودرویی در بازار ایران پیدا میشود که اینگونه آرام و سر به زیر، مطیع، باکیفیت، پرقدرت، بی دردسر و زیبا باشد. در آن سوی آبها به مزدا «فامیلیا» معروف است؛ وجه تسمیهای که بهشدت درست است و اشاره خوبی به خانوادگی بودن آن دارد. در ژاپن و برخی بازارهای دیگر به آن 323 میگویند. از اوایل دهه 70 شمسی که تولیدش در گروه بهمن آغاز شد و تا اواسط دهه 80 ادامه پیدا کرد، یکی از بینقصترینهای بازار خودروی کشور بود. سدان محبوبی که هنوز هم اگر کسی نسخه تر و تمیز آن را داشته باشد، تمایلی به فروشش ندارد. با آن موتور کم سر و صدایش قدرت خوبی را فراهم میکرد. اگر خوششانس میبودید و یکی از نسخههای اتوماتیک 323 را میخریدید، الان دیگر نیازی به هزینه بسیار زیاد برای خرید کرهایها نداشتید. نسخههای فول آپشن 323، تیپ 3 (دندهای) و تیپ 5 (اتومات) آن بودند. تیپ 4 آن نیز همان تیپ 5 است و فقط سانروف ندارد.
خودروی مزدا نیو
مزدا مزدا 3 - 3 MAZDA mazda ( صندوقدار ) ( جدید - نیو ) شناخته شده ترین و پر فروش ترین ساخته های مزدا در جهان است . به همین انگیزه این نسل تری، به عنوان نسل دوم آن نه تنها میبایست ادامه دهنده راه نسل پیشین ، بلکه باید اتومبیلی با کیفیتی برتر از نسل پیشین نیز می بود . در ایران نیز با توجه به پیش زمینه ی خوب مزدا 323 و پس از آن نسل اول مزدا3، مزدا 3 نسل 2 نیز با نام نیو مزدا به موفقیت بسیار خوبی دست یافت. مزدا 3 جدید در سال 1389 توسط گروه بهمن در 2 نوع سدان و هاچبک و در تیپ های 1 و 3 عرضه شد. در سال 1391 تولید تیپ های 1 و 3 مزدا و همچنین اتاق هاچبک متوقف شد و تیپ 3 فیس لیفت تنها کمی پس از عرضه در بازار جهانی در ایران نیز عرضه شد. این خودرو همچنان ( 1397 ) در خط تولید گروه بهمن قرار دارد و به صورت مونتاژی عرضه می شود اما هنوز از نسل سوم آن برای بازار داخل کشور خبری نیست، در حالی که از عرضه ی آن در بازار های جهانی بیش از 5 سال می گذرد. مزدا 3 به عنوان خودرویی با کیفیت، پر شتاب، فرمان پذیر با امکاناتی مناسب و ایمنی بالا طرفداران زیادی دارد و خودروی مهمی در بازار خودورهای کلاس C-Segment می باشد.
معرفی انواع خودروی مزدا
خودرو مزدا وانت
مزدا -Mazda - شرکت خودروسازی ژاپنی است، که در سال ۱۹۲۰ توسط جوجیرو ماتسودا تأسیس شد.نام شرکت مزدا به دلیل علاقه بنیانگذار آن به آیین زرتشت، با الهام از اهورامزدا و با توجه به تشابه اسمی نام ماتسودا با کلمه مزدا انتخاب شده است.در ابتدا مزدا به عنوان تولیدکننده ابزار و ماشین آلات پایهگذاری شد. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگافزار نمود. اولین اتومبیل چهار چرخ این شرکت با نام مزدا۳۶۰ در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد.حضور خودروهای مزدا در ایران از دهه 70 میلادی آغاز شد که مزدا ۹۲۹ کوپه به یکی از اتومبیلهای کوچک و پرطرفدار آن زمان تبدیل شده بود، همچنین وانتهای مزدا نیز از آن زمان تاکنون در ایران مورد استفاده بودهاند.
گروه بهمن از سال (با نامهای شرکت اتومبیل سازی مزدا و ایران وانت ) ۱۳۳۸ به عنوان نماینده مزدا در ایران فعالیت میکرده است، این شرکت در ابتدا به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا و پس از آن از سال ۱۳۵۰ به ساخت و مونتاژ انواع وانتهای مزدا شامل مدلهای ۱۰۰۰ و مدل ۱۶۰۰ پرداختهاست.
از سال ۱۳۷۸ سواری مزدا ۳۲۳ و پس از آن سواری مزداFL ۳۲۳ تا سال ۱۳۸۶ در پنج تیپ توسط گروه بهمن عرضه میشد، پس از آن هم نسل اول مزدا3 به بهمن آمد و به فروش بسیار خوبی دست یافت. هم اکنون نیز گروه بهمن به مونتاژ نسل دوم مزدا 3 در ایران مشغول است.