هوشمند خودرو

اخبار دنیای خودرو

هوشمند خودرو

اخبار دنیای خودرو

معرفی ماشین های ایران خودرو

معرفی ماشین های ایران خودرو


معرفی ماشین های ایران خودرو ،(با نام تجاری ایکو، IKCO) شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ برادران خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین سری تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود.با hoshmandkhodro.ir  همراه باشید.

در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع اتوبوس، مینی‌بوس و آمبولانس نیز در این سال‌ها در این شرکت تولید می‌شد. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدف‌گذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامین‌کننده در سراسر ایران تأسیس شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه کنسل شد و در نهایت این شرکت با پژوی فرانسه و شرکای خارجی برای تولید خودروهای جدید در ایران به توافق رسید.

در دهه ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به بحران‌های اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابل توجهی برای شرکت فرانسوی داشت. ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و ال۹۰، از محصولات ارزان‌قیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند. بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با عدم مدیریت صحیح، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکت‌های خارجی تبدیل شده‌است. با این وجود، این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کرده‌است. سمند محصول سال ۲۰۰۲، نخستین خودروی ملی ایران نامیده شد.


دنا – IKCO Dena

معرفی ماشین های ایران خودرو

که قرار بود در سال 1391 به بازار عرضه شود، سرانجام در سال 1393 فروشش آغاز شد. علیرغم آنکه ایران خودرو، دنا را یک خودرویی کامل جدید میداند به نظر می رسد دنا بر روی پلتفرم سمند ساخته شده است که فرم ستون ها و ویژگی های بدنه بر تایید این موضوع تاکید دارند. بر سر طراحی بدنه ی دنا نظر های متفاوتی وجود دارد اما نکته ای که مشخص است، طراحی به روز تر این خودرو نسبت به سمند و تیبا، که اولین محصولات ملی محسوب میشوند، می باشد. هرچند همین طراحی نیز قابل مقایسه با خودرو های کمپانی هیوندای که قدمتی کمتر از ایران خودرو دارد نیست. دنا که با موتور EF7 عرضه می شود، قرار بود به عنوان جایگزینی برای سمند در سبد محصلات ایران خودرو قرار بگیرد که این اتفاق نیفتاد و دنا در کنار خانواده سمند و پژو برای فروش عرضه شد. همچنین دنا پلاس نیز به عنوان نسخه ی به روز شده ی دنا به سبد محصولات اضافه شد و عرضه ی دنا ی نسخه اول همچنان به قوت خود باقیست.


دنا پلاس | Dena Plus

معرفی ماشین های ایران خودرو
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلوفرمان هیدرولیکدوربین کمکی دنده‌عقبسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)هشداردهنده موانع عقب سیستم چندرسانه‌ای با مانیتور لمسی رنگی کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاعسیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک کامپیوتر سفریکروز کنترل سانروف

دنا (Dena) یکی از محصولاتی است که هرچند روی پلت فرم سمند (که خود بر پایه پلت فرم 405 ساخته‌شده است) طراحی‌شده اما ساختار فنی و امکاناتی که روی این خودرو و مشتقاتش ارائه‌شده، نویددهنده آینده‌ای روشن حداقل برای محصولات ایران خودرو است.
خودروی دنا پلاس (Dena Plus) درواقع نسخه آپشنال و فیس لیفت همان خودروی دنا است که از سال 93 راهی بازار شد. این خودروی سدان خانوادگی با تغییراتی ظاهری ازجمله تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب و اضافه شدن آپشن‌هایی نظیر سانروف، دوربین عقب و سیستم عیب‌یاب خودکار در سال 96 راهی بازار شد. دنا پلاس از موتور مشابه دنا و سمند بهره می‌برد. پیشرانه‌ی این خودرو همان موتور ملی EF7 چهار سیلندر خطی است.


رانا

معرفی ماشین های ایران خودرو
ایران خودرو رانا – IKCO Runna محصولی از شرکت ایران خودرو است که بر روی پلتفرم X12 که مربوط به خودروی پژو 206 صندوق دار می باشد، ساخته شده است؛ هرچند ایران خودرو آن را خودروی ملی می داند ! رانا همچنین از پیشرانه، جعبه دنده و تعلیق مشترک با پژو 206 استفاده می کند. این محصول قرار بود با پایه قیمتی حدود 10 میلیون تومان در سال 1389 عرضه شود که این اتفاق نیفتاد و ایران خودرو در خرداد ماه 1391 شروع به عرضه ی این محصول با مبلغ 10 میلیون تومان ودیعه کرد.

سمند ال ایکس | Samand LX

معرفی ماشین های ایران خودرو
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلوفرمان هیدرولیکسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقبسیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز

شرکت ایران‌خودرو در سال 1381، سمند را به‌عنوان اولین خودروی ملی کشورمان و با برند ملی، روی خط تولید برد. واژه‌ی سمند به معنای اسب زردرنگ است. این خودرو روی پلتفرم پژو 405 و با قوای فنی و شاسی مشترک با آن ساخته‌وپرداخته شده است. در طراحی سمند از همکاری شرکت‌های آلمانی و انگلیسی نیز کمک گرفته‌شده است.
بعد از تولید نمونه‌ی اولیه‌ی سمند در سال 1381، به‌تدریج اعمال تغییرات روی این محصول آغاز شد و محصولات دیگری نظیر سورن، سمند‌ ال ایکس، سریر و... نیز از طریق آن شناخته شدند که در بیشتر این مدل‌ها پایه و اساس همان سمند بود که تغییراتی روی آن صورت گرفته بود. سمند‌ LX با پیشرانه‌ی‌ EF7 یا همان موتور ملی، تیپ دیگری از سمند‌ LX است که در دو حالت بنزینی و دوگانه‌سوز موجود است. سمند ال ایکس با بهره‌مندی از مزایایی همچون قطعات یدکی ارزان و در دسترس، ایمنی بالا به دلیل برخورداری از بدنه مستحکم، راحتی سرنشینان با صندلی‌های طراحی‌شده متناسب با ویژگی‌های بدنی آن‌ها، ابعاد مناسب برای استفاده درون و برون‌شهری، فضای قابل‌توجه داخل اتاق و صندوق‌عقب، فرمان پذیری عالی به‌ویژه در جاده‌های پرپیچ‌وخم و امکانات مناسب به یکی از محبوب‌ترین خودروهای روز ایران و حتی برخی از کشورهای هدف صادرات، تبدیل‌شده است.

سمند SE

معرفی ماشین های ایران خودرو
این مدل از سمند از ابتدای دهه 90 معرفی و روانه بازار شد. همانطور که از پسوند آن نیز پیداس، این مدل در واقع مدل پایه و بیس سمند بوده که از حیث امکانات و تجهیزات و کمی در بخش ظاهر با مدل بالاتر LX تفاوت دارد. در بخش فنی، موتور و گیربکس آن با مدل LX شباهت و همخوانی داشته اما در بخش تجهیزات و امکانات با حذف یک سری از آیتم ها در سطح پایین تری قرار دارد. این مدل هم اکنون در نزد بعضی افراد در بازار فروش به اسم سمند کار جدید نیز شناخته می شود.

سمند سورن

سورن را می توان نخسین فیس لیفت سمند محسوب کرد که در سال 1385 معرفی شد. این خودرو که سعی داشت تا سمند را از جنبه کلاس و پرستیژ چند پله ارتقا داده و آن را به روزرسانی کند از ظاهری به روز تر بر مبنای مدل LX شکل گرفت. هر چند که طراحی داخلی آن تفاوتی با مدل LX نداشت. سورن تا شروع دهه 90 شمسی در خط تولید ایران خودرو باقی ماند و بعد از آن جای خود را به مدل سورن ELX داد.

MVM وانواع آن در بازار ایران

MVM وانواع آن در بازار ایران


MVM وانواع آن در بازار ایران چگونه مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد:
۱٫ مشخصات فنی MVM 110
تجهیزات و امکانات رفاهی ام وی ام ۱۱۰
۲٫ مشخصات فنی ام وی ام ۱۱۰ اس
تجهیزات و امکانات رفاهی MVM 110 S
تجهیزات اضافه در مدل ۱۱۰ S Sport:
۳٫ مشخصات فنی MVM 315
تجهیزات و امکانات رفاهی ام وی ام ۳۱۵ اچ
۴٫ مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰
تجهیزات و امکانات رفاهی MVM 530
۵٫ مشخصات فنی MVM 550

مدیران خودرو نماینده شرکت چینی چری در ایران است که از سال ۱۳۸۱ نسبت به واردات ماشین، قطعات و در ادامه مونتاژ محصولات ام وی ام در منطقه‌ای مخصوص از ارگ جدید شهر بم اقدام کرده است. محصولات چینی به دلیل قیمت پایین در رقابت با سایر ماشین‌های خارجی موجود در بازار ایران، موفق‌تر بوده و در نتیجه، آمار فروش بالایی هم دارند.در چند سال اخیر، بیشتر فعالیت‌های MVM در زمینه مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود بوده و کمتر به فکر واردات آن است. مالکیت این کمپانی که بخش بزرگی از بازار ماشین ایران را به خود اختصاص داده، در حال حاضر به‌صورت مشترک برای کرمان موتور و چری چین است.با hoshmandkhodro.ir  همراه باشید.

مدیران خودرو نماینده دو برند MVM و Chery در ایران است که البته هر دو این برندها از محصولات همین شرکت چینی هستند. ما در این متن به صورت اختصاصی، تنها قصد معرفی و بررسی پنج محصول برند ام وی ام موجود در کشورمان را داریم.

۱٫ مشخصات فنی MVM 110
MVM 110

MVM وانواع آن در بازار ایران

پس از موفقیت و فروش ماتیز در کشورمان و توقف تولید آن در چین، مدیران خودرو با توجه به تقاضای بازار و همکاری با چری در قدم اول، تصمیم به واردات ماشینی شبیه به ماتیز کرد که نتیجه آن، ام وی ام ۱۱۰ شد. در واقع MVM 110 اولین محصولی بود که توسط این شرکت، وارد خیابان‌های ایران شد.

این هاچ‌بک کوچک شهری، رقیب بسیار خوبی برای پراید در ایران بود؛ اما متاسفانه در ابتدا به دلیل بازار بسیار ضعیف لوازم یدکی، موفق به فروش زیادی نشد. البته این مشکل به مرور حل شد؛ زیرا نمایندگی‌های خدمات پس از فروش مدیران خودرو در سطح کشور همواره در حال رشد هستند.



MVM وانواع آن در بازار ایران

تجهیزات و امکانات رفاهی ام وی ام ۱۱۰
ABS
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
تهویه مطبوع دستی
۲ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
قفل مرکزی با ریموت
سیستم ضد سرقت
شیشه بالابر جلو و عقب برقی
تنطیم دستی صندلی‌ها
جلو آمپر دیجیتالی
کامپیوتر سفری
فرمان هیدرولیکی
MP3 و قابلیت اتصال USB
چراغ مه شکن جلو و عقب
تنظیم برقی آینه‌ها

۲٫ مشخصات فنی ام وی ام ۱۱۰ اس
ام وی ام 110

چند سال پس از تولید ام وی ام ۱۱۰ چری با هدف جذب مشتری بیشتر، تصمیم به اعمال تغییراتی مخصوصا در ظاهر این محصول گرفت و نتیجه آن MVM 110 S شد که در واقع نسخه فیس لیفت شده محصول شماره یک مدیران خودرو است.

ناگفته نماند که علاوه بر ظاهر جدید در این نسخه از هاچ‌بک کوچک Chery، مشخصات فنی آن هم تغییراتی دارد و آن را به نیاز روز، نزدیک‌تر کرده است.


MVM وانواع آن در بازار ایران

تجهیزات و امکانات رفاهی MVM 110 S
ABS – EBD
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
۲ عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
۴ عدد بلندگو
چراغ رانندگی در روز
کیلومتر شمال دیجیتالی
رینگ فولادی
مه شکن جلو و عقب
تعلیق جک مک فرسون
تعلیق عقب غیر مستقل
قفل مرکزی
شیشه بالابر عقب جلو و عقب
فرمان هیدرولیک

تجهیزات اضافه در مدل ۱۱۰ S Sport:
آینه جانبی برقی
گرم‌کن شیشه عقب
سنسور پارک
برف پاک‌کن شیشه عقب

۳٫ مشخصات فنی MVM 315
ام وی ام 315

MVM وانواع آن در بازار ایران

ام وی ام ۳۱۵ محصول دیگر مدیران خودرو است که در دو کلاس هاچ‌بک و صندوق‌دار به تولید رسیده؛ البته مدل صندوق‌دار آن دیگر مونتاژ نمی‌شود. مشخصات فنی و موتور هر دو این مدل‌ها، یکسان بوده و تفاوت آن‌ها در بدنه ماشین است.

MVM 315 H که همان نسخه هاچ‌بک این محصول چینی است؛ به عنوان خودرویی پرطرفدار در بازار ایران شناخته می‌شود که با پژو ۲۰۶ پرفروش در رقابتی تنگاتنگ قرار گرفته است.


MVM وانواع آن در بازار ایران

تجهیزات و امکانات رفاهی ام وی ام ۳۱۵ اچ
ABS – EBD – BAS
۲ عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
ایموبلایزر
سنسور دنده عقب
مجهز به ۶ بلندگو
MP3 – USB – AUX
چراغ ترمز سوم
کامپیوتر سفری
تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان
قابلیت تنظیم دستی صندلی‌های جلو در چهار سمت
سیستم تهویه مطبوع دستی
شیشه ‌‌بالابر برقی
تنظیم برقی آینه‌های جانبی
مه‌شکن جلو و عقب
رینگ‌های آلومینیومی

۴٫ مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰
MVM 530

MVM وانواع آن در بازار ایران

MVM 530 محصول سدان خانوادگی چری است که نسخه هیبرید آن هم در چین تولید شده است. این خودرو در سطح جهانی با سه حجم موتور ۱٫۶، ۱٫۸ و ۲ لیتری و همچنین سیستم انتقال ۵ سرعته دستی یا ۴ دنده اتومات عرضه می‌شود.

نسخه مونتاژ شده در ایران، مجهز به موتور ۲ لیتری و گیربکس ۵ دنده دستی است که از سال ۱۳۸۹ به فروش می‌رسد.


MVM وانواع آن در بازار ایران

تجهیزات و امکانات رفاهی MVM 530
ABS چهار کاناله
EBD
کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو
سیستم الکترونیکی ضد سرقت
قفل مرکزی کنترل‌دار
سانروف
مه شکن
شیشه بالابر برقی برای ۴ درب
سنسور دنده عقب
فرمان قدرت کمک هیدرولیکی
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
MP3 – USB – ۴ بلندگوی استریو
رایانه سفری
قابلیت تنظیم صندلی راننده در چهار سمت
تنظیم برقی آیینه‌ها
دارای روکش چرمی

۵٫ مشخصات فنی MVM 550
ام وی ام

MVM وانواع آن در بازار ایران

ام وی ام ۵۵۰ دیگر محصول سدان کامپکت چری است که که در دو نسخه دستی و اتومات، توسط مدیران خودرو عرضه می‌شود. تجهیزات رفاهی MVM 550 تا حد زیادی در حد امکانات مدل ۵۳۰ است؛ در واقع این دو ماشین، بیشتر در طراحی ظاهری و داخلی با هم تفاوت دارند.

MVM وانواع آن در بازار ایران

انواع محصولات کمپانی خودروسازی MG

انواع محصولات کمپانی خودروسازی MG

انواع محصولات کمپانی خودروسازی MG ،خودروهای اروپایی این روزها جایگاه خود را به خودروهای شرقی (ساخت چین و ژاپن) داده‌اند؛ اما باز می‌توان گفت این خودروها می‌توانند انتخاب عاقلانه‌ای در بین سایر خودروها باشند. شما با خرید این گونه خودوها می‌توانید به‌راحتی و بدون دغدغه هزاران کیلومتر طی کنید، سر و صدای خاصی از خودرو متوجه نشوید و نیازی به تعمیر و نمایندگی نداشته باشید.با hoshmandkhordro.ir  همراه باشید.

از جمله خودروهای خارجی تقریباً ارزان که در بازار وجود دارد، می‌توان به خودروهای ام جی MG اشاره کرد که می‌شود گفت محصول مشترک چین و انگلیس هستند. در واقع این خودرو در چین ساخته می‌شود و تحت لیسانس انگلیس به مشتری‌ها در سراسر دنیا عرضه می‌شود؛ به این معنی که این خودروها با کیفیتی برابر با خودروهای اروپایی تولید می‌شود؛ اما با قیمت شرقی که بسیار ارزان‌تر است به بازار عرضه می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم تعدادی از محصولات و مدل‌های مختلف خودروی ‌ام جی را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم.

ام جی 3 (MG3)

شما می‌توانید با خرید ام جی صفر مدل سه، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای چین در انگلیس را سوار شوید. پس از اتمام بحران اقتصادی شرکت ام‌جی در کشور انگلیس، یک شرکت چینی دیگر به اسم سایک اقدام به خریداری امتیاز آن کرد و برای شروع کار خود خودروی‌ام جی 3 را به بازار عرضه کرد. دقت داشته باشید که خودروهایی که امروزه ما در خیابان‌ها می‌بینیم و با ام جی 3 می‌شناسیم احتمالاً سال ۲۰۱۶ تولید شده‌اند و تقاوت‌های زیادی با ام جی‌های قبل دارند.

خصوصیات مهم ام جی 3 عبارتند از:

حجم موتور: ۱۴۹۸ سی‌سی
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۱.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ام جی۶ (MG6)
MG6

خودروی ام جی 6، آخرین خودرویی بود که از کشور چین به انگلیس فروخته شد. خودروی MG6 در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. شرکت ام جی در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد با اعمال تغییراتی رد پای شایعه بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی را از این مدل دور کند. مثلاً صندوق‌عقب ام‌جی 6 را به یک صندوق فست بک تغییر داد و طراحی چراغ‌های آن را نیز به حالت هجومی‌تری تغییر دادند.

زمانی که ساخت خودروی MG6 متوقف شد، پس از مدت کوتاهی چینی‌ها GT را وارد بازار کردند که این خودرو درواقع کوششی جهت پیاده کردن طراحی آمریکایی‌ها در شورلت بود.

برخی از ویژگی‌های مهم MG6

انواع محصولات کمپانی خودروسازی MG


حجم موتور: ۱۷۹۶ سی‌سی
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۸.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ام جی Gs
ام جی Gs

از سال ۲۰۱۵، شرکت ام جی سعی کرد محصولات جدیدتری را با سرعت بیشتر به بازار عرضه کند. به‌عنوان مثال عرضه یکی از شاسی بلندها که با همکاری جنرال‌موتورز در چین ساخته شد که دارای موتور توربوشارژ بود. در حال حاضر برای خرید ام جی GS صفر باید چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنید. البته شما می‌توانید برای خرید مدل کارکرده این ماشین‌ها به سایت دیوار رجوع کنید.

برخی از ویژگی‌های ام ‌جی صفر GS

انواع محصولات کمپانی خودروسازی MG

حجم موتور: ۱۹۵۵ سی‌سی
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۸.۶۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ام جی 550 یا شوالیه (MG550)
MG550

یکی دیگر از ورژن های شرکت ام جی در سال ۲۰۱۰ با نام شوالیه یا همان ام جی ۵۵۰ به بازار عرضه شد. شوالیه که توسط مهندسان انگلیسی تولید شد در کشور انگلیس نیز نسخه هاچ‌بک داشته است هم اکنون فرایند تولید این مدل از ام جی متوقف شده است و در ایران نیز شاهد خرید و فروش MG550 به صورت دست دوم هستیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های ام جی 550 یا شوالیه

موتور: ۱۸۰۰ سی‌سی
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ام‌جی ۳۶۰ (MG360)
MG360

این مدل که قیمت بسیار مناسبی نیز دارد جایگزین مدل 350 شده است. طراحی‌ ام جی 360 به نحوی است که در عین زیبایی و سادگی، پاسخگوی نیازهای روحی جوانان و همچنین مناسب برای خانواده است.

ویژگی‌های اصلی ام جی 350

انواع محصولات کمپانی خودروسازی MG

حجم موتور: ۱۴۹۸ سی‌سی
شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۹.۷ ثانیه (مدل توربو) و ۱۲ ثانیه ( مدل غیر توربو)
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
البته این فقط بخشی از خودروهای تولیدی توسط کمپانی ام جی بود. از سایر تولیدی‌های ام جی می‌توان به MG ZS - MG ZR - MG 5 - MG TF اشاره کرد که از محبوبیت بالایی در بازار جهانی برخوردار است.

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10 تا از با صلابت‌ ترین خودروها ی تاریخ ،تاریخ صنعت خودرو‌سازی ایالات متحده آمریکا را آرام آرام ورق می‌زنیم. اما در این برگ کهن، در اواسط دهه شصت میلادی، گویی زمان متوقف شده‌ و توده‌های هیجان در حال شکل‌گیری هستند. سال‌های ابتدایی دهه شصت، سرآغاز شروع جنگی در میان یانکی‌های افراطی است. جایی که شرکت‌های صنایع خودروسازی آمریکا در تلاش‌اند تا هر یک به نوبه خود، سهم بیشتری را از این بازار رقابتی با تولید خودرو‌هایی پرقدرت، خشن و بزرگ تصاحب کنند. آری این سرآغاز شروع دوران شکوفایی خودرو‌های عضلانی دوست‌ داشتنی است! اتومبیل‌هایی 2 در، با پیشرانه‌های حجیم و پر‌قدرت هشت‌ سیلندر، بدنه ای کشیده و ماهیچه‌ای و همچنین قابلیت تولید سر و صدا و میزان بسیار زیادی دود لاستیک! به عقیده بسیاری از افراد، حدود دهه 60 تا اوایل دهه 70 میلادی را می‌توان دوران طلایی صنعت خودرو‌سازی آمریکا دانست. زمانی که کمپانی‌های خودروسازی در رقابت شدیدی برای اثبات توانایی‌های خود بودند. هر چند بحران نفتی سال 1973 کمر این رقابت را به سختی شکست و با کاهش شدید قدرت خودرو‌ها، آدرنالین کم‌تری در خون خریداران آن‌ دوره رکود وارد میشد اما یادگاران و خروجی های دوران طلایی هرگز فراموش نمی‌شوند. در این لیست، با تعدادی از بهترین خودرو‌های عضلانی آمریکا ‌آشنا خواهیم شد که با نگاهی گذرا به طراحی و مشخصات فنی هر یک از آن ها، به راستی می‌توان پتانسیل نهفته در کالبدشان را درک کرده و حس هیجان‌ را تجربه نمود. اما قبل از شروع، ذکر این نکته لازم به نظر می‌رسد که خودرو‌های عضلانی به دو دسته کلی ماسل‌کار‌ها و پونی‌کارها ( به معنی اسب کوچک ) تقسیم‌بندی می‌شوند که در این‌ دسته‌بندی، ماسل ها از ابعاد بدنه کمی بزرگ‌تر نسبت به پونی ها بهره‌ برده و در این رقابت قدمت بیشتری دارند. همچنین کمپانی‌های آمریکایی در لیست محصولات خود، مدل‌هایی مجزا را در کلاس خودرو‌های ماسل و پونی تولید می‌کردند.با hoshmandkhodro.ir همراه باشید.

1. پونتیاک جی تی او 1966

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها



لیست را با خودرویی شروع می‌کنیم که به جرات می‌توان گفت از بدعت‌گذاران شروع رقابت ماسل‌کار ها است. مدلی پر‌قدرت از رده ماسل ها، از سوی شرکتی که اکنون فعالیتی در زمینه تولید خودرو ندارد. پونتیاک دوست‌داشتنی که زمانی تحت تملک جنرال موتورز بوده چند‌سال پیش و در دوره بحران اقتصادی ورشکست شد اما علاقه‌مندان به خودرو‌های آمریکایی هیچ‌گاه مدل دوست‌داشتنی GTO را فراموش نخواهند کرد. یکی از قلدر‌ترین GTO ها مربوط به سال 1966 بوده که با موتور 6.3 لیتری خود و با سیستم جالب سه کاربرات دو دهنه موسوم به Tri Power قادر به تولید 360 اسب‌بخار قدرت است.

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
6.3
قدرت موتور (اسب‌بخار)
360
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.6

2. دوج چارجر دایتونا 1969

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها
دوج چارجر دایتونا را از بسیاری از جهات می‌توان در رده پیشتازان و اولین‌های صنعت خودرو‌سازی آمریکا قلمداد کرد. این ماسل‌کار که بر پایه دوج چارجر و برای رقابت‌های ناسکار آمریکا آماده شده‌بود. این خودرو با بدنه ای بسیار آیرودینامیک قادر به پیمودن سرعت 200 مایل بر ساعت ( معادل 360 کیلومتر بر ساعت ) است که از این حیث بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت. از جمله المان‌های عجیب در طراحی این خودرو می‌توان به دماغه کشیده و بال‌عقب بسیار بلند آن اشاره کرد. اما نکته اعجاب‌انگیزتر این خودرو در زیر کاپوت آن نهفته‌است. جایی که نیروگاه 7 لیتری HEMI بیگ‌بلاک و سنگین آن قادر به تولید 425 اسب‌بخار است تا شگفتی‌های این خودرو را تکمیل کند.

جدول مشخصات فنی:

آیتم‌ ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7
قدرت موتور (اسب بخار)
425
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.6

3. شورولت کامارو کوپو 1969

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها
نسل اول شورولت کامارو (1967-1969)، به عنوان یک پونی کار نمونه‌های هیجان انگیز زیادی دارد اما بی‌شک، هیجان‌انگیز ترین نمونه آن مربوط به سال 1969 و نمونه کوپو یا Central Office Production Order بوده که با بهره‌گیری از یک موتور 7 لیتری قادر به تولید بیشینه توان 450 اسب‌بخار است که این خروجی، باعث شتاب صفر تا صد 5.4 ثانیه‌ای آن می‌شود! اما این موتور 427 اینچی (هفت لیتری) بر خلاف سایر نمونه‌های مشابه، از آلیاژ آلومنیوم ساخته شده‌بود تا با کاهش وزن خودرو، باعث افزایش قابلیت‌های دینامیکی و کاهش زمان شتاب آن شود. از کوپو کامارو‌های نسل اول امروزه تعداد محدودی وجود دارند و در زمره ادیشن‌های با ارزش کامارو قرار می‌گیرند.

جدول مشخصات فنی:

مقادیر
آیتم ها
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7
قدرت موتور (اسب بخار)
450
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.4

4. فورد موستانگ باس 429

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها


موستانگ به حق، پایه‌گذار رده پونی‌کار ها بوده و تولید آن، آتشی عظیم را به جان سایر کارخانه‌های رقیب انداخته‌است. فروش بسیار بالای موستانگ در طول 2 سال نخست آن‌قدر برای سایر کمپانی‌های خودرو ساز دیگر عجیب و وسوسه‌کننده بود که آن‌ها، تمام تلاش خود را‌ برای تولید محصولی قابل رقابت با اسب آتشین فورد به کار گرفتند. اما سال 1969 را به جرات می‌توان پر تلاش‌ترین سال فعالیت کمپانی فورد برای توسعه مدل‌های موستانگ دانست. و شایسته ترین خروجی آن، مدل باس 429 است که در اصل برای شرکت در مسابقات درگ آمریکا (NHRA) طراحی شده‌بود. موتور حجیم 7 لیتری این خودرو به قدری بزرگ است که جا را برای بسیاری از ادوات زیر کاپوت تنگ کرده و حتی باتری خودرو به صندوق عقب آن رفته است! اما بیشینه توان 375 اسب‌بخاری آن که از طریق یک گیربکس 4 سرعته دستی به چرخ‌های عقب می‌رسد آنقدر هیجان انگیز است که بسیاری از افراد تلاش فورد را برای تولید این محصول خواهند ستود. امروزه مدل‌های باس 429 با تیراژ محدود زمان اولیه تولید خود، از ارزش بسیار بالایی برخوردارند.

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7
قدرت موتور (اسب بخار)
375
نوع گیربکس
4 سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.5

5. شورولت شول اس اس 454 1970

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

شول را می‌توان در نگاه اول یک ماسل‌کار به تمام معنا دانست. طراحی حساب‌شده این خودرو به خوبی حس خشونت را به بیننده منتقل می‌کند. اما مکمل این طراحی، یک موتور 7.5 لیتری بیگ‌بلاک است!. این موتور حجیم‌ترین و قوی ترین موتور استاندارد کمپانی شورولت بوده که علاوه بر شول، بر روی تعدادی از مدل‌های دیگر و نیز مدل‌های برند کوروت قرار می‌گرفته‌است. توان تولیدی این موتور برابر با 450 اسب‌بخار بوده که از طریق یک گیربکس 4 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. البته این توان بالا باعث می‌شود که خیلی زود، به فکر تعویض تایر‌های محور عقب باشید!

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7.5
قدرت موتور (اسب‌بخار)
450
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.5

6. اولدزمبیل 2 4 4 دبلیو 30 1971

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها


اولدزمبیل نیز همانند پونتیاک از جمله کمپانی‌هایی بوده که امروزه تنها یاد و خاطره آن‌ها در ذهن‌های علاقه‌مندان باقی‌ مانده‌است. اما این شرکت، در طول دوران طلایی با تولید نمونه‌های هیجان‌انگیز و پر قدرت و البته متفاوت در نزد خودرو‌ دوستان شناخته می‌شود. در این لیست به سراغ نمونه‌ای خاص از مدل 2 4 4 رفته‌ایم که به نوعی در نقش پرچمدار این شرکت است. این مدل در سال 1971 با پکیج W30 و قدرت 385 اسب‌بخار هیجان بسیار زیادی را به خریداران خویش هدیه کرده‌است!

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7.5
قدرت موتور (اسب بخار)
385
نوع گیربکس
3 سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.4

7. بیوک جی اس ایکس 1970

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها
شاید در کشورمان، اکثر افراد از بیوک به عنوان یک برند لوکس یاد کنند که احتمالا تولید یک مدل عضلانی با خط مشی این شرکت فاصله زیادی دارد. اما باید گفت که در طول دوران، طلایی بیوک نیز یکی از تولید‌کنندگان محبوب خودرو‌های عضلانی شناخته می‌شده است. این شرکت با تولید مدل GSX به عنوان پرچمدار مدل‌های خود، آتشی را در دل رقبا ایجاد کرده و دل بسیاری از طرفداران خویش را برده است! GSX که بر روی پلت‌فرم مشترک با شول و GTO تولید می‌شده یک ماسل‌کار واقعیست که با طراحی اغواگرانه، نوع خط‌کشی متقاوت بدنه و موتور حجیم 7.5 لیتری 350 اسب‌بخاری خود از محبوبیت و ارزش خاصی در میان دوست‌داران خودرو‌های عضلانی برخوردار می‌باشد.

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7.5
قدرت موتور (اسب بخار)
350
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
5.7

8. پونتیاک فایربرد ترنس‌ام 455 اچ او 1971

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها
فایربرد یکی دیگر از مدل‌های جادوانه برند پونتیاک بوده که در ایران نیز در نزد علاقه‌مندان بسیار شناخته شده و دارای محبوبیت خاصی است. این خودرو در چهار سطح بیس، اسپریت، فورمولا و ترنس‌ام ساخته شده که ترنس‌ام با اقتباس از نام مسابقات اتومبیل رانی Trans AM آمریکا قوی ترین سطح می‌باشد. اما در اینجا با یکی از قوی‌ترین نمونه های نسل دوم فایربرد ترنس‌ام (1970-1981) آشنا می‌شویم که نسبت به سایر مدل‌ها در تعداد کم‌تری ساخته شده و ارزش بیشتری دارد. این مدل با بهره‌گیری از یک موتور 7.5 لیتری بیگ‌بلاک قادر به تولید 335 اسب‌بخار بوده و با نوع رنگ‌آمیزی و خط کشی خاص خود در میان پونی‌های آمریکایی بسیار شناخته‌شده است.

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7.5
قدرت موتور (اسب‌بخار)
335
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
7.3

9. فورد موستانگ شلبی جی تی 500 کی آر 1968

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها
موستانگ به عنوان یک پونی‌کار کلاسیک شناخته‌شده در مدل‌های مختلف و با ارزش‌های متفاوتی ساخته‌ شده‌است. اما همیشه نمونه‌های تقویت شده توسط کارول شلبی و تیم او به عنوان تیونر رسمی فورد از ارزش خاص و بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که این مار‌های خطرناک نیز انواع مختلفی دارند اما وحشی‌ترین و یکی از محدود‌ترین آن‌ها، نمونه GT500 با پسوند KR یا King of the road بوده که در سال 1968 ساخته شده‌است. این مار خطرناک کم‌تر شناخته شده با قدرت 335 اسب‌بخار که توسط یک گیربکس 4 سرعته دستی لاستیک‌های عقب را دود می‌کند امروزه از ارزش بسیار بالایی برخورردار بوده و در نزد کلکسیونرهای موستانگ بسیار محبوب است.

جدول مشخصات فنی:

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
8 سیلندر خورجینی
حجم موتور (لیتر)
7
قدرت موتور (اسب‌بخار)
335
نوع گیربکس
4 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
6.5

10. پلیموت همی کودا 1971

10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها 10تا از با صلابت‌ ترین خودروها
به انتهای این لیست هیجان‌انگیز می‌رسیم و این نوشتار را با یکی از با‌ ارزش‌ترین عضلانی‌های‌ آمریکایی به پایان می‌بریم. پلیموت را که به نوعی می‌توان پسر‌عموی دوج دانست در بسیاری از مدل‌ها، مشخصات فنی مشابهی را با ساخته‌های دوج دارد. اما همی‌ کودا، همانطور که از نامش پیداس از موتور اعجاب انگیز 7 لیتری Hemi استفاده می‌کند و قادر به تولید 425 اسب‌بخار است تا عملا لاستیک‌های عقب را به بهترین نحو ممکن دود کند! این پونی‌کار قدرتمند به دلیل تیراژ تولید بسیار محدود خود امروزه به نوعی نایاب است و نمونه‌های سالم این خودرو‌ی شرور، با قیمت‌های میلیون دلاری در حراجی‌های معتبر جهان به فروش رسیده و به تملک کلکسیونر ها درمی‌آیند.

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز


معرفی تخصصی انواع روغن ترمز ،روغن ترمز یک اصطلاح برای نامیدن یک روغن هیدروکسیدی با ویسکوزیته پایین می‌باشد. این روغنها با ساختار مولکولی دانه‌ریز در انتقال نیرو میان قطعات یک سیستم هیدرولیکی با حداقل اصطکاک کاربرد فراوان دارد. در خودرو از این روغن به صورت عمده در سیستم ترمز و یا کلاچ هیدرولیکی استفاده می‌شود. آیا واقعا مشخصات این روغن را می‌شناسیم؟تفاوت انواع مختلف آن را میدانیم؟ در صورت مواجهه با برخورد این روغن به قطعات و قسمت‌های حساس راه خنثی سازی سریع این روغن را میشناسیم؟ با hoshmandkhodro.ir  همراه شوید تا اطلاعاتی بسیار جالب در مورد روغن ترمز به دست آورید.

دیسک ترمز

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

در سیستم ترمزگیری اصطکاکی که از نزدیک به یک قرن پیش در وسایل نقلیه استفاده می‌شود، انرژی جنبشی خودرو توسط اصطکاک به حرارت تبدیل می‌شود. حرارت تولیدی در این فرایند به دیسک و لنت ترمز منتقل می‌شود. بسته به نوع سیستم ترمز و مکانیزم انتقال نیرو از روغن ترمز فشرده به لنتها، بخشی از گرما به روغن ترمز منتقل می‌شود. در ترمزگیری های مداوم و سنگین گاها دمای دیسک به ۵۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. اگر حرارت زیادی به روغن ترمز منتقل شود و از طرفی روغن کیفیت مناسب نداشته باشد ایجاد حباب هوا یا بخار در سیستم روغن اجتناب ناپذیر است. حباب هوا با ایجاد بالشتک گازی در بین سیال مایع موجب کاهش قدرت ترمز و یا حتی از کار افتادن سیستم می‌شود.

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

کیفیت روغن ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟
۴ تفاوت اصلی و خاصیت قابل اندازه‌گیری برای روغن ترمز می‌توان تعریف کرد. در پایین به آنها اشاره و توضیح کوتاهی داده می‌شود. مواد پایه تولید روغن ترمز هیدروکسید گلیکل ، گلیکول‌اتر و بورات می‌باشد.

نقطه جوش خشک ERBP
روغن ترمز به دلیل وجود هیدروکسید به خوبی رطوبت محیط را جذب خود می‌کند. اگر روغن ترمز را بعد از تولید و بدون برخورد با رطوبت ، گرما بدهند، در دمایی مطابق با دمای نقطه جوش خشک شروع به جوشیدن می‌کند. این دما مشخص میکند که اگر در سیستم ترمز یک خودرو دمای روغن ترمز به این حد برسد روغن ترمز تبخیر شده و حبابهای بخار روغن موجب از کار افتادن سیستم می‌شود.

نقطه جوش مرطوب WET EBRP
روغن را در محلی مرطوب گذاشته تا به اندازه ممکن رطوبت جذب کند (حدود ۵ درصد). سپس بار دیگر نقطه شروع جوشیدن را مورد بررسی قرار می‌دهند . این دما بیان می‌کند که یک روغن ترمز کهنه و یا سیستم غیر آب بند در خودرو تا چه دمایی می‌تواند حرارت را پیش از تولید حباب تحمل کند.

ویسکوزیته

یکی از نکات مهم در روغن ترمز ویسکوزیته یا چگالی در دمای پایین می باشد. این بدین معنی می باشد که در دمای ۴۰- درجه سانتیگراد در زمان فعال شدن سیستم ترمز نباید ویسکوزیته روغن ترمز بیش از حد بالا می باشد . باید بلافاصله و در نهایت ایمنی واکنش نشان دهد. به عنوان مثال روغن موتور دارای ویسکوزیته بالایی می باشد و به همین علت در دماهای پایین سرعت جریان یافتن آن کم می باشد.

سطح اسیدیPH:

سطح اسیدی روغن ترمز باید بین ۷ تا ۱۱ باشد تا از خوردگی در سطح فلز و اورینگ های لاستیکی جلوگیری شود.مشخصات روغن ترمزDOT3 وDOT 4و DOT5.1 مطابق استاندارد FMVSS116 در جدول زیر آمده است

FMVSS116 : استاندارد ایمنی خودرو فدرال ایالات متحده امریکا

هواگیری

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

بازار جهانی
روغن ترمزها با پایه گلیکول و گلیکول اتر و بورات بیش از ۹۵% از بازار جهانی را شامل می گردد. روغن ترمزهای پایه سلیکون کمتر از ۵% بازار جهانی را گرفته است.با توجه به فشار روی روغن ترمز و ماده‌ی تشکلیل دهنده آن توصیه می گردد روغن ترمز در یک دوره معقول به صورت کلی تعویض گردد(حدود ۳ سال).روغن ترمزهایی با سیستم هیدروکسیدی (گلیکول – گلیکول اتر – بورات) به چهار دسته تقسیم می شوند:

DOT3 – DOT4 – DOT 4 CLASS6 – DOT5.1.

روغن ترمزهای بالا با روغن ترمزهای سیلیکون پایه DOT5 سازگار نمی باشند. در صورت مخلوط شدن این دو با هم باعث واکنش شیمیایی شده و نتیجه آن یک ژل می باشد که باعث عدم عملکرد سیستم ترمز می گردد.

برای جلوگیری از ورود رطوبت به روغن ترمز داخل مدار موارد زیر باید رعایت گردد:
– از بسته بندی های قدیمی و باز که احتمالا از روغن ترمز های بسته های دیگر جمع آوری شده استفاده نکنید.

– نفوذ رطوبت به داخل سیستم ترمز معمولا از طریق خطوط انتقال ترمز و اورینگ ها اتفاق می افتد.

– در صورت تعویض روغن درسیستم بهتر است درب اصلی مخزن ترمز تعویض شود. تا از ورود رطوبت به سیلندر اصلی جلوگیری شود.

– وجود هوا در سیستم ترمز به صورت مرتب نشان دهنده وجود رطوبت در روغن ترمز می باشد. علت به وجود آمدن هوا بخار شدن آب در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. از آنجایی که در سیستم ترمز حرارت وجود دارد سبب ایجاد اختلال در سیستم ترمز و عدم عملکرد آن می شود.

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

روغن DOT3:

این روغن از پایه گلیکول ـ گلیکول اتر و بورات است. نقطه جوش خشک EBRP آن حداقل ۲۰۵ درجه و نقطه جوش مرطوب WET EBRP آن حداقل ۱۴۰ درجه می باشد. جذب آب ان در سال %۲~۱ می باشد که به شرایط نگهداری و عملکردی سیستم بستگی دارد.این روغن ترمز برای استفاده در اکثر وسایل نقلیه تحت شرایط رانندگی عادی مناسب می باشد.

روغن ترمز پراید

روغن DOT5.1:

پایه این محصول مشابه DOT 3 می باشد نقطه جوش خشک آن EBRP حداقل ۲۶۰ درجه و نقطه جوش تر آن WET EBRP حداقل ۱۸۰ درجه می باشد. این روغن ترمز برای کامیون ها و ناوگان حمل و نقل سنگین مناسب می باشد.نقطه جوش این روغن از DOT 3 و DOT 4 بالاتر می باشد و برای خودروهای سنگین و مسابقه ای مناسب می باشد.

ترمز

روغن DOT 5:

پایه‌ی این روغن سلیکون می باشد .نقطه جوش خشک آن EBRP حداقل ۲۶۰ درجه و نقطه جوش مرطوب آن WET EBRP حداقل ۱۸۰ درجه می باشد.این روغن ترمز برای خودروهای قدیمی که برای مدت طولانی استفاده نمی شود و یا خودروهای نظامی مناسب می باشد. البته بعضی از تولیدکنندگان خودرو نیز آن را پیشنهاد می کنند. از آنجایی که این روغن هیدروکسیدی نمی باشد نباید با روغن های دیگر مخلوط گردد. این روغن ترمز با آب مخلوط نمی گردد و به رنگ خودرو نیز آسیبی نمی رساند.

این روغن برای خودروهای مسابقه ای اصلا مناسب نمی باشد و اگر یک قطره آب وارد سیستم شود احتمال ایجاد خطرات جدی وجود دارد. این روغن ترمز برای خودروهای دارای ABS نیز مناسب نمی باشد.

ترمزگیری

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

روغن DOT4:

پایه‌ی این روغن همانند DOT3 بوده و نقطه جوش خشک آن EBRP حداقل ۲۳۰ درجه و نقطه جوش مرطوب آن WET EBRP حداقل ۱۵۵ درجه بوده و از DOT 3 بالاتر می باشد.

روغن ترمز پژو

معرفی تخصصی انواع روغن ترمز

روغن DOT4 CLASS6:

این محصول نسخه ارتقا یافته DOT 4 می باشد و دارای نقطه جوش خشک آن EBRP حداقل ۲۶۵ درجه و نقطه جوش مرطوب آن WET EBRP حداقل ۱۷۵ درجه می باشد این بدین معنی می باشد که استانداردهای آن از DOT 4 بیشتر می باشد و مناسب برای سیستم های الکترونیکی مانند ABS و ESB می باشد. بیشتر تولیدکنندگان خودروهای مدرن از این روغن استفاده می کنند.